Patrick Politiek

Rondje Raad – de uitgebreide versie*

Posted in gemeenteraad Zwolle by patrickpolitiek on maart 2, 2011

‘Zwolle van stuwwal tot stad’ – aan de hand van dat boek heb ik Zwolle leren kennen, nadat ik hier eind jaren zeventig, halverwege mijn gymnasiumopleiding, kwam wonen. Sassenpoort en Hoornwerk, Wijnhuis en Roo Haen, Han Prins en Waanders werden vertrouwde namen voor me. Geschiedenis is de sleutel tot begrip. En mét de kennis groeide mijn waardering voor deze historische stad.
Ik woonde in die jaren in Westenholte, waar de stad oprukte in het IJssellandschap. Rustig wandelen of juist hardlopen op de IJsseldijken, de talloze fietskilometers over Zalkerveerweg en Assendorperlure, zitten op de deur van de Katersluis, de rivier op met het Kleine Veer– de kwaliteit van de stad, zo ervoer ik aan den lijve, wordt óók bepaald door het ‘ommeland’. (Van mij had Schelle mogen blijven zoals het toen was.)
Later woonde ik steeds op loopafstand van de binnenstad en er waren tijden dat ik ’s avonds vaker in de binnenstad te vinden was dan thuis: Odeon en Fraterhuis trekken mij meer dan de tv (dat ik in die tijd nogal klein behuisd was, speelde vast ook mee). En een goed boek lezen is heerlijk, maar nog fijner is om er in een kroeg over te praten met goede vrienden… en een goed glas!
De historische binnenstad, het fraaie buitengebied en het culturele klimaat – de stad blijft zich steeds ontwikkelen. En aan die ontwikkeling werk ik als raadslid graag mee.

Verder kijken
Als docent klassieke talen heb ik mijn leerlingen vaak voorgehouden: je mag de aoristus en het gerundivum voor mijn part vergeten, waar het mij bij de bestudering van het verleden echt om te doen is: kijk verder dan je neus lang is (dat geldt overigens ook als je straks met Carnaval een feestneus op hebt)! Ik bedoel daarmee: je moet verder terugkijken dan wat de krant schrijft over het nieuws van gisteren. Verder vooruitkijken dan wat we morgen willen hebben. Ook letterlijk verder kijken dan je eigen territorium. En figuurlijk: over de grenzen van je eigen cultuur heenkijken.

Zo ‘zit’ ik ook in ‘de politiek’. Discussies over demokratie en inspraak gaan terug tot de tijd van Sokrates en Plato, niet slechts tot Van Mierlo. De oude filosofen hadden bijvoorbeeld een scherp oog voor de nadelen van de directe demokratie waarin zij leefden. Zo waarschuwden zij voor besluitvorming op basis van emoties in plaats van argumenten… Net als de klassieke denkers ga ik graag in gesprek over de beste manier om beslissingen te nemen.

En zo bekijk ik ook de ontwikkeling van Zwolle. In het verleden hebben Zwollenaren hun stad steeds aangepast aan steeds nieuwe wensen. Wij doen niet anders. Er komen nieuwe wijken waar het groen was, nieuwe bruggen over de gracht, nieuwe lantaarnpalen in de oude binnenstad. En onherroepelijk verdwijnt er ook iets, het gouverneurshuis, het bankgebouw van Van Straaten, de verffabriek van Schaepman. Soms doodzonde, soms de beste oplossing (bij die groene ruimte is dat eigenlijk nooit zo trouwens).
Daarbij komt dat we onze leefomgeving niet alleen voor onszelf inrichten. Ook alle generaties na ons moeten het ermee doen. Hebben mijn en uw kinderen uiteindelijk meer aan een snelweg naar Ommen of aan een fraai beeldenpark in het Vechtdal?

Denken over politiek
Ik houd het bij deze voorbeelden. Anders ga ik maar door hoor. Over bestuurlijke grenzen die knellen in plaats van afbakenen (waarom wil onze gemeente nog een eigen lege bedrijventerrein erbij, terwijl er net over de IJssel ook al eentje ligt?). Over de waarde van cultuur, van Verhalenboot tot Bevrijdingsfestival (maar liever nog over dat fantastische kwaliteitsfestival ZwArt!). Of hoe dom het is je eigen cultuur boven die van anderen te stellen (mogen ‘zij’ dat niet dan?).

Ik vind het belangrijk na te denken over politiek, maar ook om de daad bij het woord te voegen.
Voor dat laatste kunt u mij volgen op het raadsplein. Ik zit in het vak van GroenLinks.
Voor meer woorden verwijs ik u naar mijn weblog. Ik ga graag met u in debat!

*een versie van 450 woorden is gepubliceerd in de serie Rondje Raad in de Raadswijzer in het huis-aan-huis-blad De Peperbus in Zwolle

Geef een reactie

