Patrick Politiek

Zakelijk kabinet

Posted in landelijke politiek by patrickpolitiek on juni 14, 2010

Beste mevrouw Van Oranje Nassau,

Als democraat en burger van dit land maak ik me zorgen over de uitslag van de verkiezingen van afgelopen week. Het land is – midden in een zware economische en ecologische wereldcrisis – zwaar verdeeld, een fundamenteel ondemocratische groepering heeft veel stemmen behaald en er lijken alleen instabiele regeringen mogelijk, samengesteld uit partijen die het ternauwernood met elkaar kunnen vinden. Ik vind dat deze bijzondere situatie om een bijzondere oplossing vraagt. Daarom richt ik mij tot jou, ook al ben ik tegen jouw functie en al helemaal tegen de rol die jij bij het vormen van een nieuwe regering speelt. Maar aangezien jij er nu eenmaal toe doet in dit proces, geef ik jou ongevraagd het dringende advies om een zakelijk kabinet te laten formeren.

Mijn voorstel is om alle partijen die tien of meer zetels hebben behaald te vragen één of twee van de beste mensen uit hun achterban naar voren te schuiven om samen een zakelijk kabinet te vormen. Deze bestuurlijke elite van Nederland kan dan alles doen wat noodzakelijk is om ons land door de crises heen te loodsen. Daarbij zal het steeds per maatregel een – liefst flinke – meerderheid moeten zien te vinden in het democratisch gekozen maar politiek hopeloos verdeelde parlement. Omdat dit zakelijke kabinet niet gebonden is aan coalitieafspraken kan er hopelijk toch een enigszins consistent beleid worden gevoerd, terwijl het toch democratisch wordt gelegitimeerd, iets wat met een kleine meerderheidsregering nauwelijks het geval zou zijn (geen van de partijen heeft zich tevoren duidelijk uitgesproken voor een coalitie die er nu wellicht uitrolt).

Mochten de partijen ‘jouw’ initiatief voor een zakelijk kabinet frustreren door partijvazallen af te vaardigen, laat mij dat dan even weten via deze blog. Mijn vrienden en ik willen best een avondje opofferen om wat mensen uit ons eigen netwerk in te schakelen die wel bereid zijn het land te redden.

Tot slot maak ik van de gelegenheid misbruik om je te vragen na de formatie van de noodzakelijke regering je eigen functie op te heffen. Maak je geen zorgen over de adressant aan wie ik een toekomstige noodkreet zou moeten richten. Daar vind ik heus zelf wel een oplossing voor.

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Rob Alberts said, on juni 14, 2010 at 3:19 pm

    Tja, aardig voorstel.
    Maar er is al een informateur op pad gestuurd.
    Misschien had je vorige week gewoon mee naar binnen moeten sluipen bij de theevisite ….
    Vrolijke groet uit Amsterdam-ZuidOost


Geef een reactie

